• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

Grachten alsof we er al niet genoeg van hadden :)

Started by mtg, January 17, 2012, 01:14:19 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mtg

Ik ben bezig met het maken van Hollandse grachten, eerste screenshot.
Op de stoep moet nog het een en ander verbeteren maar het is een goed begin lijkt mij!




tips en commentaar zijn welkom

Maarten

MandelSoft

Nou ja, het water lijkt mij nogal blauw, alsof de gracht schoon is, honderd meter diep is en in de tropen ligt. Zoek een betere textuur op, het liefst iets veel donkerders. Zo helder zijn onze grachten niet. De rest lijkt mij een prima begin, al zou ik de straatverlichting apart doen; in mijn nieuwe versie van de LRM (die ik morgen of overmorgen zal uploaden op de STEX zodra de installer af is) heeft een model van Nederlandse straatlantaarns uit oude binnensteden. Deze zijn volledig functioneel en in HD.

Groeten,
Maarten
Lurk mode: ACTIVE

FrankU

Dag Maarten en Maarten,

Ja, alsof we er nog niet genoeg van hadden.
Ik geef toe: soms zie ik dat iemand iets aan het maken is en dan denk ik: hadden we dat niet al? Is het niet zinvoller om de tijd aan iets anders te besteden? Maar aan de andere kant: dit is een spelletje. Iedereen mag doen waar hij of zij zin in heeft en we gaan elkaar niet afkatten omdat iemand anders iets al eens eerder gedaan heeft. Dan kan ik zelf ook wel inpakken met mijn boerderijenlots.

Dus. OK, mijn opmerkingen.

Het blauw is inderdaad erg blauw. Je hebt het wel een beetje onaardig opgeschreven, Maarten, maar in wezen heb je gelijk. In SC4 hebben we de neiging water doorzichtig te maken, maar heeft één Nederlandse SC4 speler ooit een fiets daadwerkelijk onder water in de gracht zien liggen? Nee, want het water is niet doorzichtig. Het spiegelt en is een beetje blauw/groen/bruin.

Verder kan ik de stoepen en randen niet goed herkennen. De afbeelding is een beetje ver weg. Het lijkt er op alsof de gracht erg hoog ligt: weinig hoogteverschil tussen water en bestrating. Dat kan trouwens wel kloppen. In Delft bijvoorbeeld is het verschil vaak maar een paar decimeter. In die zin kan jouw set dus een aanvulling zijn op al die metersdiepe grachten die we al hebben.

Nederlandse binnensteden (waar je die grachten meestal vindt) hebben vaak een bestrating die donkerrood of bruin is. Het lichte geel vind ik dus niet zo passend.
Verder denk ik dat je moet oppassen met het vastBATten van lantaarnpalen en hekjes. Als je ze wilt maken stel ik voor dat je ze als aparte modellen en props toevoegt aan de lots. Dan kan iedereen kiezen of ze gewenst zijn of niet. Ikzelf wil bijvoorbeeld geen hekjes langs de gracht.

Hmmmm, genoeg even nu?

Groeten,
Frank

tag_one

Hey gaaf! Ziet er interessant uit! Grachten zijn altijd welkom :)

mtg

Dank voor de input.
Ik heb het water en de andere textures aangepast.
Ziet er al beter uit, niet!?



FrankU

Hoi Maarten,

Is het een avondlicht opname? Het ziet er erg rood uit.
Het water lijkt me heel mooi zo, hoewel misschien een beetje bruinigheid er wel bij kan.
De lage kademuur met de grijze band (beton?) is heel goed.
Het kademetselwerk mag wel wat viezig worden: bruin/grijze vegen op de rode steen.
De geel-bruine stoeptextuur is mooi (weinig last van repetitie), alleen vind ik de kleur dus niet zo goed. De rode textuur is wat klein en erg repeterend, maar de kleur is al wat beter, al denk ik dat hij te verzadigd is. Ik denk: meer bruin en minder verzadiging. Misschien is het goed om je bestrating te vergelijken met de huizen van Haarlemmergold en Vanderaap. Die hebben mooie kleurtinten en ik denk dat vrijwel iedereen die langs jouw gracht gaat plaatsen. Denk er dan aan dat de kleur van bestrating meestal wat grijziger en minder verzadigd is dan gevelwerk.
Hekjes heb ik liever als losse props op een lot. Ik weet niet of jij dat ook zo wilt? Het is uiteraard jouw werk, dus trek je alleen iets aan van mijn commentaar als je er zin in hebt. Ik vind de hekjes wel heel mooi!

Groeten,
Frank

WC_EEND

de textuur van het water ziet er goed uit zo. Alleen (wellicht door het SC4 isometrisch perspectief) zien de muren er een beetje vreemd uit doordat de muren en de grond dezelfde texture hebben.
RIP Adrian (adroman), you were a great friend

My LOT thread                                    

SCAG BAe146/Avro RJ Project

vortext

ten eerste; er zijn nooit genoeg grachten  ;D

Wat betreft het uiterlijk sluit ik me aan bij Frank, minder verzadigde en donkere kleuren passen er beter bij. Het zou ook mooi zijn als de water texture aansluit op de al bestaande sets van CAL. Maar meer nog hoop ik dat je diagonalen gaat maken, daar zijn er echt veel te weinig van. In ieder geval een goed begin, ik hou het in de gaten  :thumbsup:
time flies like a bird
fruit flies like a banana

WC_EEND

Ik meen me te herinneren dat er geen/weinig diagonalen (als ik me goed herinner volgens CAL) zijn omdat die een nachtmerrie zijn voor de LODs
RIP Adrian (adroman), you were a great friend

My LOT thread                                    

SCAG BAe146/Avro RJ Project

FrankU

Quote from: WC_EEND on January 24, 2012, 02:24:36 AM
Ik meen me te herinneren dat er geen/weinig diagonalen (als ik me goed herinner volgens CAL) zijn omdat die een nachtmerrie zijn voor de LODs

Oppie heeft prachtige kanalen.
Als je deze kanalen zou kunnen gebruiken met die van Oppie zou dat voor Nederlandse stadsbouwers ideaal zijn.

mtg

Zoals jullie zien zijn de diagonalen, bochten e.d. en zelfs de bruggen al bijna af.
wat betreft de LODs lijkt het mij dat je de diagonalen voldoende ruimte van diagonaal naar de rechte stukken moet geven. (als je begrijpt wat ik hier mee bedoel)



En nieuwe texturen


vortext

#11
Wauw, dat schiet op. Wilde zelf niet ook al gelijk over bruggen & sluizen beginnen, dat staat zo hebberig  ;D Goed werk.

De 'nieuwe' texture daarentegen  ()sad() Buiten het feit dat de herhaling ontzettend in het oog springt, vind ik deze pedmall een van lelijkste textures in het spel. Sorry als dat hard overkomt maar een texture maken (!, niet vinden) kost nou eenmaal tijd en het hele project staat of valt met goede textures. 

Het is misschien een idee om eens te zoeken op internet naar iets bruikbaars, er zijn redelijk wat gratis textures te vinden die je naar believen kan aanpassen. Of, nog beter, een dagje naar A'dam of Utrecht, daar foto's maken van grachtmuren / bestrating en die bewerken.
time flies like a bird
fruit flies like a banana

mtg

Tja ik vind die pedmalls ook niet echt geweldig maar als ik een mooie texture heb gevonden een mooie bruine zoals deze



dan wordt hij knal oranje in de render. Het is dan wel een Hollandse gracht maar het is niet elke dag Koninginnedag of EK

vortext

Quote from: mtg on January 24, 2012, 10:45:16 AM
Tja ik vind die pedmalls ook niet echt geweldig maar als ik een mooie texture heb gevonden een mooie bruine zoals deze dan wordt hij knal oranje in de render.

ah ja, die kleurverschuivingen zijn vervelend; weet niet welk programma je gebruikt maar dit heeft mij enorm geholpen.   

Quote from: mtg on January 24, 2012, 10:45:16 AM
Het is dan wel een Hollandse gracht maar het is niet elke dag Koninginnedag of EK

Gelukkig niet, doe me een lol zeg  $%Grinno$%
time flies like a bird
fruit flies like a banana

mtg

Quoteah ja, die kleurverschuivingen zijn vervelend; weet niet welk programma je gebruikt maar dit heeft mij enorm geholpen.

handig!, ga ik zeker mee bezig

FrankU

WOW, mtg,

Je hebt al heel wat modellen klaar.
En nu begrijp ik eindelijk waar ik naar had zitten kijken, zeg!  :-[

Je had dus een lage en een hoge kade gemaakt. De hoge met een hekje en de lage aansluitend op het water, net als de Utrechtse Oudegracht. Ik dacht dat je een platte gracht had gemaakt, zoals bijvoorbeeld in Delft en ik snapte al niet waarom je twee verschillende stoep texturen had. Ik dacht: wil hij nou de straat mee BATten?
Dat krijg je ervan als er geen diepte in een plaatje zit en het model links boven met een rechte lijn eindigt.
Ik had een perspectiefdenkfout gemaakt.

Wat gebeurt er als je jouw grachten op die van Oppie aansluit? Zit je water dan hoger, lager of op hetzelfde niveau?

En die textuur is inderdaad niet mooi, maar vooral héééél erg onnederlands. Niet doen dus. Adviseer ik.

Groeten,
Frank

vortext

Quote from: FrankU on January 25, 2012, 12:47:44 AM
De hoge met een hekje en de lage aansluitend op het water, net als de Utrechtse Oudegracht. Ik dacht dat je een platte gracht had gemaakt, zoals bijvoorbeeld in Delft

&idea  Waarom niet beide varianten? Behalve dat het meer werk is natuurlijk  ;)
time flies like a bird
fruit flies like a banana

mtg

@Frank-De straat mee batten/modden is de volgende stap. zo kun je hem dragable maken en van die leuke smalle straatjes maken, dat is ook de reden dat het eigenlijk allemaal planes zijn, dus lowpoly. De hekjes en lantaarnpalen e.d. worden dan T21s.


@Vortex. meer render werk zeker maar qua modelleren valt het wel mee simpel de onderzijde verwijderen en het water omhoog halen.

Wat betreft de textures kom ik er nog niet uit als er iemand is met een goede texture.. ik houd me aanbevolen. 

vortext

time flies like a bird
fruit flies like a banana

FrankU

Hoi mtg,

Je bedoelt een straat met in het midden een smalle gracht? Misschien een SAM texture? Dat zou helemal geweldig zijn. Nederlandse binnensteden maken met twee straten van 16 meter met daartussenin ook nog eens een gracht ter breedte van de Rijn is een beetje buiten de werkelijke schaal.

Hint: grachten met het water een halve of hele meter onder het straatniveau kom je in Nederland vaker tegen dan de Utrechtse Oudegracht situatie!

Ik ben benieuwd!