• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

SC4 Datpacker V6

Started by minnie, July 22, 2007, 04:36:21 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

minnie

Hej, då skulle jag behöva råd & rön angående hur man använder detta lilla program.
Jag har kört Datpackern enligt instruxerna men...
för det 1:a, den skapade aldrig någon undermapp Plugins_compressed. Varför?
2:a, "allting" är däremot packat, tror jag, för jag flyttade på undermapparna, enligt instruxer, till en mapp "vid sidan om" och det finns i plugins ett par gigant-stora .dat filer med motsvarande/matchande namn från undermapparen, SC4 startar upp men inte mycket snabbare precis och fungerar som innan dock..
3:e, när jag startar upp en stad så får jag meddelandet att jag saknar dep.pack 1845523997 ?? och vissa strukturer/texturer kanske inte visas korrekt , bla-bla..etc.

Men det vet jag ju, bomb-säkert att några "dep.packs" saknar jag inte. Så då återstår bara att inse att datpackern har inte packat vissa filer i undermapparna som jag flyttat ut från plugins-mappen!?  ??? SUCK! vilket nu det bland 1996 filer det kan vara  &Thk/( &sly

4:e, i min enfald körde jag Cleanitol, -Ja eller hur...  :bomb:, good Idéa!!- för kanske få ett litet tips om vilken denna dep.pack kunde vara. Upptäckte då, naturligtvis, att Cleanitol inte kan läsa dessa mega packarna som datpackern skapat och visade att jag saknade typ, alla dep. packs som finns att få.
5:e, eftersom datpackern inte skapade en Plugins_compressed startar inte programmet heller igen, "ERROR...eftersom det inte finns någon mapp i Plugins stänger Datpack V6 ner", typ  

:'( &cry2 jag är en fullständig novis och jag är övertygad om att dessa eminenta verktyg som ni skapar till hjälp för oss alla är inget för barn... för ett barn är jag i detta forum...
Minnie

metasmurf

#1
Jag är inte så insatt i programmet men när jag har provat det så har jag vräkt alla filer jag vill packa, i mitt fall alla bsc/csx megapack datfiler i en mapp, och sen kört. Det funkade bra ;) Jag tror att nån annan kan ge dig ett bättre svar iofs.

Angående datpacker, prova att ominstallera programmet så bör det väll funka igen :)

RippleJet

Hej minnie! :)
Eftersom jag själv inte använt DatPacker måste jag själv höra mig för om lite råd innan jag kunde svara här...

Quote from: minnie on July 22, 2007, 04:36:21 AM
för det 1:a, den skapade aldrig någon undermapp Plugins_compressed. Varför?

Vet inte. Den borde ha gjort det... ???

Quote from: minnie on July 22, 2007, 04:36:21 AM
2:a, "allting" är däremot packat, tror jag, för jag flyttade på undermapparna, enligt instruxer, till en mapp "vid sidan om" och det finns i plugins ett par gigant-stora .dat filer med motsvarande/matchande namn från undermapparen, SC4 startar upp men inte mycket snabbare precis och fungerar som innan dock..

Öppnandet av städer borde gå snabbare, liksom även grafikfunktioner, såsom zoom och scroll.

Quote from: minnie on July 22, 2007, 04:36:21 AM
3:e, när jag startar upp en stad så får jag meddelandet att jag saknar dep.pack 1845523997 ?? och vissa strukturer/texturer kanske inte visas korrekt , bla-bla..etc.

Du menar förmodligen plugin pack 1845523997? Det betyder att du saknar en byggnadsfil, och visar sig genom att tomten där byggnaden borde ha funnits är tom istället. Om du klickar på tomten borde du få namnet på den byggnad som saknas...

Jag rekommenderar att du i det här skedet flyttar bort de gigantiska filer som DatPacker gjorde och kopierar tillbaka de ursprungliga filerna som du har "vid sidan om". Sen skulle jag be att du först startar spelet igen och öppnar den stad som rapporterade om att plugin pack 1845523997 saknades. Saknar du fortfarande samma plugin och texturer eller gick det bättre nu?

Om allting ser ut att vara ok, måste något ha gått galet när du körde DatPacker förra gången. Försök att köra om det efter att du konstaterat att du har alla texturer och dep.packs.

Quote from: minnie on July 22, 2007, 04:36:21 AM
4:e, i min enfald körde jag Cleanitol, -Ja eller hur...  :bomb:, good Idéa!!- för kanske få ett litet tips om vilken denna dep.pack kunde vara. Upptäckte då, naturligtvis, att Cleanitol inte kan läsa dessa mega packarna som datpackern skapat och visade att jag saknade typ, alla dep. packs som finns att få.

Alldeles riktigt. Du bör också komma ihåg att om du någon gång vill göra egna tomter med Lot Editor, måste du återställa katalogstrukturen i dina plugins. Inga DatPacker-packade filer får finnas där då... annars kommer dina DatPacker-filer att stå som dep.packs för dina tomter.

Quote from: minnie on July 22, 2007, 04:36:21 AM
:'( &cry2 jag är en fullständig novis och jag är övertygad om att dessa eminenta verktyg som ni skapar till hjälp för oss alla är inget för barn... för ett barn är jag i detta forum...

Vi har alla varit barn när vi började spela SC4, och jag hoppas vi som erfarit det mesta kan hjälpa dig att få en litet lättare start :)

minnie

Tack för Era svar och ert tålamod  :)

Det är helt rätt, jag menar så klart plugin pack och precis så gjorde jag, dvs efter visst detektivearbete och datumsortering kunde jag ta bort "mega-dat-packarna" och sedan drog tillbaka de ursprungliga filerna och mapparna i plugins mappen.
Efter det tog jag hjälp av Cleanitol för att dubbel kolla och allt var som innan (vanligt) igen. Inga deps fattas.   &Thk/(
Inte heller när jag starta upp vald stad.
Det är ju just det som blir ett litet beskymmer, att reda ut vilka .dat filer som den har packat och vilka som fanns där sedan innan, datum är egentligen det enda som skiljer dem åt för alla blir ju inte jättar.

Det gjorde ju i och för sig gott för med de andra tipsen som fanns i readme'n till datpackern angående hur man får bra struktur på plugins mapparna så då sortera jag och städa, fick bort en hel hög med dubletter.
Hur gör du/ni, för att hålla ordning och reda bland pugins och annat om ni inte använder Datpackern, hur "snabbar ni upp" start och uppdateringssekvenser "under gång"?

Det är mycket arbete och tid som går åt för att "bara få spela" och innan-arbetet, som detta exemplet, slukar många timmar innan man äntligen kommer igång.
Hur det än är så vill man ju hela tiden ha förbättringar, förhöja känslan av spelet och bättre och snyggare effekter naturligtvis  &mmm, eller hur?!
Jag är grymt tacksam för ert engagemang och er generositet som amatörer som jag får ta del, gratis dessutom. Maxis/EA har ingen koll på vad de missar i resurser och kompetens, eller??
Jag tror att jag bara ska njuta ett tag av det jag har fast det är en aning trögt och långsamt och sen, om ett tag, när jag repat mod igen ska jag göra ett försök att låta Datpackern hjälpa mig igen  :-\  ;)
Minnie

RippleJet

Quote from: minnie on July 24, 2007, 09:41:46 AM
Hur gör du/ni, för att hålla ordning och reda bland pugins och annat om ni inte använder Datpackern, hur "snabbar ni upp" start och uppdateringssekvenser "under gång"?

Jag använder SC4 Startup Manager (av JeanLucPicard2) och rekommenderar verkligen att du laddar ner den också :)