• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

nieuw hier

Started by cocoisit, May 15, 2009, 03:51:04 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cocoisit

hey iedereen,
ik ben nieuw hier, en heb enorm veel vragen, maar misschien kan iemand mij door verwijzen naar een goeie tutorial of uitleg (engels mag)
als iemand mij dan toch wil helpen met mijn vragen:

1, ik speel nu al n tijdje simcity4 en weet sinds korts pas over custom content, en ik wil dit graag toevoegen aan mijn spel!,
hoe en waar kom ik aan deze custom content, en hoe zet ik dit in mijn spel? ik heb de MAC versie.

2, wat betekend CJ ?

3, waar haal ik custom boompjes en bruggen etc vandaan, en hoe werkt dit.

heel erg bedankt!

xoxo

MandelSoft

Hallo, cocoisit,

Ik kan alvast een paar vragen beantwoorden.

1. Veel goede custom content is te vinden op de LEX (zie knop rechts bovenaan het scherm met daarop "File Xchange".  Hiervoor moet je apart registreren (veel nieuwelingen gaan hier de fout in. Er is een apart forum-account en LEX-account), maar dan heb je ook wat. Op de LEX is veel kwalitatief goede creaties te vinden. Je moet zeker de NAM (Network Addon Mod) en de RHW Mod(Rural HighWay Mod) downloaden. Dat geeft je al heel wat mogelijkheden. Op de STEX van Simtropolis is ook een heleboel te vinden (hier is ook registratie voor vereist), maar de kwaliteit is niet altijd zo hoog.

2. CJ betekent City Journal. Hier worden ze MD's (Mayor Diaries) genoemd. Dit zijn topics die gaan over vanalles wat er in hun regio gebeurt en hier kun je jouw steden laten zien. Voorbeeldje nodig? Bekijk mijn MD (zie link in mijn signature van "Imaginia") of bezoek een van de andere MD's op de site. Een paar goede zijn "Commonwealth of Marathon", "Capporth City" en "WEST END" (deze laatste is helaas gestopt).

3. Zie antwoord 1. Het is meestal simpel: Downloaden en de uitgepakte in de Plugins-map van Mijn Documenten/SimCity4 zetten (al weet ik niet hoe die mapstructuur is bij MacOS. Ik gebruik zelf namelijk Vista, al weet ik niet of MacOS beter is dan Windows). Soms moet je goed de readme lezen, en vergeet vooral de dependencies bij sommige downloads niet. Anders krijg je niet de juiste resultaten (waaronder de beruchte bruine dozen die verschijnen als je een model mist).

Nou, ik hoop dat dit je wel op weg helpt!

Groeten,
Maarten
Lurk mode: ACTIVE

sebes

He cocoisot, welkom op SC4D! Het is altijd weer leuk om te zien dat nieuwe landgenoten zich melden. Je zult merken dat dit een fijne site is voor mensen die verslingerd zijn aan SimCity4. Ik raad je aan je ook even voor te stellen aan de niet nederlandstalige leden (klik hier]

Vragen staat vrij hier, en wordt juist aangemoedigd... juist op het help forum. Er is ook een apart forum met vragen voor Mac-users (klik hier). Je zult snel merken dat er heel veel hulpvaardige users zijn die je willen helpen met je weg te vinden, in het spel en op deze site. Als je een nieuwe vraag speciaal over de Mac hebt, kan je die daar helpen.

Zoals Maarten al schreef: registreer je zeker voor de LEX en download de geweldige custom content die andere spelers van het spel hebben vervaardigd, en met ons willen delen. Er zitten geweldige dingen bij.

Veel plezier hier
Check my MD:               
Rhenen,NN

burgemeester

Quote from: mrtnrln on May 15, 2009, 06:23:22 AM
Hallo, cocoisit,

Ik kan alvast een paar vragen beantwoorden.

Je moet zeker de NAM (Network Addon Mod) en de RHW Mod(Rural HighWay Mod) downloaden. Dat geeft je al heel wat mogelijkheden. Op de STEX van Simtropolis is ook een heleboel te vinden (hier is ook registratie voor vereist), maar de kwaliteit is niet altijd zo hoog.



Het is meestal simpel: Downloaden en de uitgepakte in de Plugins-map van Mijn Documenten/SimCity4 zetten (al weet ik niet hoe die mapstructuur is bij MacOS. Ik gebruik zelf namelijk Vista, al weet ik niet of MacOS beter is dan Windows). Soms moet je goed de readme lezen, en vergeet vooral de dependencies bij sommige downloads niet. Anders krijg je niet de juiste resultaten (waaronder de beruchte bruine dozen die verschijnen als je een model mist).


Waar kan ik NAM en RHW Mod downloaden? En wat zijn concreet hun functies?

Ik heb al enkele gebouwen gedownload maar krijg ze niet in het spel geintegreerd. De uitgepakte staan in de plugins map maar zonder resultaat blijkbaar  ()what() Die bruine dozen ken ik :) bij kwam het omdat ik de gewone sim city4 speelde en niet rush hour of deluxe.

MandelSoft

Hoi burgemeester,

Je hebt in in ieder geval Rush Hour nodig plus een paar updates van Maxis (zie de knop EA support bovenaan het scherm). Die bruine dozen krijg je doordat je wat dependencies mist. Welke dat zijn, zie je meestal in de readme of in het venster waar je de creatie hebt gedownload.

De NAM en de RHW Mod kan je downloaden op de SC4Devotion Lot Exchange (LEX) (zie tweede post). Een link hiernaartoe vind je in de rechterbovenhoek van het scherm. Je moet hiervoor wel apart een account aanmaken, maar dan krijg je wel toegang tot goede creaties.

De Network Addon Mod (link) geeft je al heel wat meer mogelijkheden voor je infrastructuur. In de NAM zit onder andere:
- Soepele bochten (smooth curves).
- Meer knooppunten, afslagen en kruisingen.
- Voorsorteer vakken (turning lanes) en rotondes (roundabouts).
- FAR (Fractional Angle Road) en  FARR (Fractional Angle RailRoad). Hiermee krijg je puzzelstukken waarmee je spoorwegen en wegen in een kleinere hoek dan 45 graden kan neerleggen.
- Viaducten (overpasses)
- Trams
- en flexibele tunnels (FLUP's)


Daarnaast kun je voor nog meer aparte mods van de NAM apart downloaden. De NAM-gerelateerde mods heeft een aparte sectie in de LEX. Een paar daarvan zijn:
- Rural HighWay mod. Dit is een apart snelwegennetwerk. Het neemt wel meer ruimte in, maar het is hartstikke flexibel. Je kan ramps maken van één baan breed tot een snelweg van tien banen breed. Daarnaast kan je ermee de gekste knooppunten maken. Voorbeelden nodig? Bekijk dan de laatste updates van mijn MD (zie link in signature).
- High Speed Rail Mod. Hiermee kan je delen van je monorail netwerk veranderen in een hogesnelheidslijn.
- Single Track Rail Mod. Hiermee kan je spoorwegen maken met maar één spoor.

Daarnaast zijn er ook nog uitbreidingen van andere teams die gerelateerd zijn aan de NAM, zoals de Tramstations en de Euro Texture Mod van SFBT.

Ik hoop dat ik je hiermee goed op weg heb geholpen.

Groeten,
Maarten
Lurk mode: ACTIVE

tag_one

Hoi Burgemeester,

Als je je gedownloade gebouw in je plugin folder hebt geplaatst wordt hij in principe geïntegreerd op het moment dat je het spel start. Of het gebouw wordt gebouw in je stad is natuurlijk weer een ander verhaal. Dit is erg afhankelijk van welke waardes de maker van het gebouw aan zijn gebouw heeft gegeven. Het komt helaas maar al te vaak voor dat prachtige gebouwen per ongeluk afwijkende waardes hebben gekregen waardoor ze minder vaak of niet worden gebouwd in je stad. Dit is erg jammer aangezien je zonder kennis van het zaken hier ook niet snel iets aan kan veranderen.
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook veel goede gebouwen te downloaden die wel de juiste waardes hebben en die zonder problemen in je stad gebouwd worden.  :)

burgemeester

Quote from: tag_one on June 06, 2009, 08:57:31 AM
Hoi Burgemeester,

Als je je gedownloade gebouw in je plugin folder hebt geplaatst wordt hij in principe geïntegreerd op het moment dat je het spel start. Of het gebouw wordt gebouw in je stad is natuurlijk weer een ander verhaal. Dit is erg afhankelijk van welke waardes de maker van het gebouw aan zijn gebouw heeft gegeven. Het komt helaas maar al te vaak voor dat prachtige gebouwen per ongeluk afwijkende waardes hebben gekregen waardoor ze minder vaak of niet worden gebouwd in je stad. Dit is erg jammer aangezien je zonder kennis van het zaken hier ook niet snel iets aan kan veranderen.
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook veel goede gebouwen te downloaden die wel de juiste waardes hebben en die zonder problemen in je stad gebouwd worden.  :)
Ja, ik heb enkele gebouwen gedownload van Vanderaap onder de noemer residential en commercial en die blijken niet te verschijnen ()what(). Gebouwen die onder de categorie onderwijs, ziekenhuis (van Haarlemmergold) zijn wel te selecteren in het menu van sc4. Kan ik hier iets aan verhelpen??

tag_one

Hoi Burgemeester,

Gebouwen in de categorie residential en commercial zijn zogenaamde growables. Dit zijn, in tegenstelling tot ziekenhuizen scholen etc, de normale gebouwen die door het spel worden gebouwd, zoals woningen en winkels. Uit ervaring kan ik vertellen dat de gebouwen van Vanderaap vrij goed groeien als je stad ongeveer 16.000 inwoners heeft. ;)

burgemeester

Bedankt Tag_one, ik ben mijn stad al aan het uitbreiden en hoop dat Vanderaap's gebouwen binnenkort verschijnen  :thumbsup: