• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

Dator Haveri

Started by minnie, August 21, 2007, 02:28:14 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

minnie

Hej på Er i Forumet...
Med sorg och förtvivlan... min dator har havererat. ALLT sparat och lagrat försvinner och det går inte att rädda en endaste lite fil  :'(
Så, då återstår det att ladda hem allting som fanns innan och det blev ju ett par GIG av det...  &mmm
Min egentliga fråga är då att kommer det att gå bra? jag menar jag har redan laddat ner vissa filer ett par gånger och finns det då en gräns för hur många gånger man får ladda ner?
Jag har fått låna/tillgång till en dator, med vissa restriktioner som också har SC4, så länge... på den finns WinZip och det protesterar mot t ex CSX MEGA Props vol1 och säger att den innehåller inte en giltig arkiv-fil och så är den tom?? är detta ett kännt problem  med WinZip, tro?
Själv använder jag WinAce som jag trivs bättre med och förvisso ibland stött på en och annan korrupt fil men CSX MEGA Vol1 har jag ju hämtat ett par gånger innan??  &Thk/(
Tacksam för alla tips och svar!
Minnie

RippleJet

Hej Minnie! Jag beklagar... :(

Det blir dock inga problem för dig att ladda ner samma fil flera gånger från LEX! :thumbsup:
Kanske en möjlighet att satsa på CAM... ::)

Jag har själv haft samma problem som du med vissa ZIP-filer...
Senast med BMD Mediterranean Style Farms

Här på jobbet har jag inga problem att öppna vare sig BMD eller CSX MEGA Props Vol1, och BarbyW testade just båda utan problem...
Använder själv WinZip 9.0 både hemma och på jobbet, så för närvarande har vi ingen aning om varför ZIP-arkiven ibland inte går att öppna.

Minnie, kunde du checka BMD Mediterranean Style Farms och se om du kan öppna den zip-filen?

minnie

Hej igen!
BMD Mediterranean Style Farms fungerar att un-zippa utmärkt hos mig!
Jag hade faktiskt börjat med CAM redan...men inte riktigt fullt sett den i full kapacitet, så att säga, innan haveriet så jag planerar att fortsätta med det så fort jag kan  ;).
Fast det var ju en väldig massa props och annat som dependancies i de olika kategorierna... alla CAM-compatibla RES.Buildings t ex ... :o

Tack för snabb support!
Minnie

RippleJet

Quote from: minnie on August 21, 2007, 02:28:14 AM
på den finns WinZip och det protesterar mot t ex CSX MEGA Props vol1 och säger att den innehåller inte en giltig arkiv-fil och så är den tom?? är detta ett kännt problem  med WinZip, tro?

Ser ut som om problemet med filer som inte kan öppnas beror på att nerladdningen inte slutförts till 100%.
Efter det måste tillfälliga Internet-filer (cache) raderas, annars kommer alla kommande nerladdningar att vara identiska med den första felaktiga.

För er med svensk Windows XP töms cache-minnet i Internet Explorer så här:




Xiziz

Senaste Winrar zippar utan problem upp varenda arkiv som används/har använts inom alla de sc4 communitisarna jag stött på :P Tom de udda filerna vissa av japsarna använder.

Props är det lika bra att plocka hem alltihop, och sen köra programet som finns på LEX(namnet smiter undan för tillfället) som letar reda på vilka Dependances som fattas.

RippleJet

Quote from: Xiziz on August 26, 2007, 01:18:02 PM
Senaste Winrar zippar utan problem upp varenda arkiv som används/har använts inom alla de sc4 communitisarna jag stött på

WinZIP 9.0 och AlZip fungerar också utan problem.
Men, om nerladdningen inte slutförs (bara en del av zip-filen kommer ner), kan inget program öppna filen.

SAC

Kan verkligen rekommendera en extern hårddisk för er som precis som jag har datorn knökad med allehanda filer.  Den externa hårddisken är enkel att använda och kan tas med överallt.  För mig som befinner mig både i Göteborg och Örebro betyder den externa hårddisken att jag kan ha exakt samma konfiguration på bägge datorerna - förutom att jag också har en extra back-up, ett skydd, av den händelse datorn eller datorerna skulle krascha.

Min externa är på drygt 230 Gb så den rymmer allt jag behöver, och dessutom behöver jag inte hålla på att bränna back-uper på CD eller DVD konstant för att vara säker på att mina filer skall finnas kvar om något händer.  Tror min kostade runt 500 kronor eller nå't, och den är värd varenda krona!  Suveränt skydd - och lagringsplats!

Dessutom, trots Microsofts alla försäkringar om att XP inte behöver installeras om, ja, eller hur?!  ???, så är den externa hårddisken återigen suverän för att tillfälligt förvara filer och annat som man vill ha kvar innan man formatterar och ominstallerar.  Det enda man helst bör undvika är att använda den externa hårddisken som en sorts vanlig hårddisk, d v s köra program eller spel från den eftersom den slits i onödan.  Men som back-up och lagringsplats, återigen helt suverän!

Rekommenderas å det varmaste!  :)