• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

MVE BATs - Oosterscheldekering

Started by mave94, February 05, 2011, 08:53:11 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mave94

Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen heb ik nu ook de BAT en ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind.
Ik ben begonnen met een simpel Nederlands rijtjeshuis; zie afb.\/

Gebaseerd op rijtjeswoningen in mijn omgeving
Google street view afbeelding.
Wat vinden jullie ervan tot nu toe?
Dit huis heeft nu de grootte van 1x1 en moet op een 1x2 en 1x3 lot komen met een schuur/tuinhuis aan de achterkant.
Hoop dat ik in de nabije toekomst ook mijn steentje kan bijdragen, maarja school gaat voor hè... &ops

Alleen, aan de achterkant probeerde ik ook een dak toe te voegen, maar die kwam toen op zijn zijkant:
De bedoeling is dat de linker woning een dakkapel krijgt.

Heeft een van jullie enig idee/suggesties?
p.s.: Ik ben nog op zoek naar een foto voor de achterkant, die is nu nog wit. Woont er iemand in zo'n (soort) huis en kan een foto van zijn achterkant maken?

-Matthijs-


WC_EEND

Hallo Matthijs,

Ik Ben self ook nog aan het uitzoeken hoe de BAT werkt, dus ik kan je niet echt ermee helpen. Het idee om rijhuizen te BATen vind ik allesinds een zeer goed idee, omdat het iets is wat ik altijd al gemist heb in SC4.
Wat ook kan helpen is een BAT topic openen in het Engelstalige deel van het forum, daar zul je wellicht vlugger hulp krijgen.

Xander
RIP Adrian (adroman), you were a great friend

My LOT thread                                    

SCAG BAe146/Avro RJ Project

mave94

Ik denk dat ik er al achter ben! ;D
Als je een "box" maakt dan maak je eerst het grondvlak en daarna ga je de hoogte in; een 'textuur' begint bij het grondvlak, was was waarschijnlijk op z'n kop begonnen :P

vester

Good start and a good idea to start with a simple house.

Split up your bat in the different element, 2 roofs, 2 side walls, front and back walls.....

Try to use a UVW-map.

mave94

#4
After some messing...
Na een beetje uitproberen heb ik een dakkapel...

Heb nu een aparte muur voorkant dak etc.
Gewoon verder proberen...
Have now seperated the walls.
Going on trying...


Edit: nu alleen de achterkant nog / All I need now is a texture for the back...

En uiteindelijk: Mijn eerste BAT gebouw!
Ik vind dat het er goed uitziet, alleen het dak.... $%Grinno$%
Afbeeldingen vanuit verschillende hoeken; klik op de afbeelding voor een groter formaat!

And finally: my first BAT-building! :)
pictures from different angles, click for larger format.



-Matthijs-


vester


Try to add a uvw-map to the gable walls






If this doesn't work, the left / right view, draw up the edges of the walls with a line (spline) and add a extrude with a negative value.
Last add a uvw-map to it.

Getron

Matthijs,

Looks good  :thumbsup:, will these lots be available for the rest of the world? I would like to use them in my cities.
Ziet er goed  :thumbsup:, maar zullen deze ook beschikbaar komen, mogelijk op de STEX of hier? Ik zou ze graag willen gebruiken in mijn steden.

mave94

@ Vester: Thanks for your suggestions, actually I've drawn for every wall a single 'box'. I wanted every wall having its own texture. Actually I have used the "mesh". The side walls are 0,1 x 15,2 x 9,85 now.
I agree there are some spaces between them. I changed the size of the 'boxes' and it looks better now. The upper parts look smoother now, but I'm still not completely happy with it. I'll give it a second try tomorrow.
\/
I also changed the dormer (dakkapel) and there's no space behind it anymore.


@ Getron: Het staat allemaal nog in de grondverf, maar ik hoop wel dat ik ze uiteindelijk kan publiceren. Ik ben er helaas nog niet helemaal tevreden mee, dus je zal nog even geduld moeten hebben.
Ik heb wel al grote plannen voor meer Nederlandse gebouwen, maarja plannen... &Thk/(

MandelSoft

Hallo Matthijs!

Ik zie dat je de BAT aardig onder de knie begint te krijgen. Mooi zo!  :thumbsup: Ik heb wel één groot bezwaar: ik zie dat je texturen gebruikt voor het dak en de muren inclusief daken en deuren. Er staan zelfs stoelen en stuiken op de texturen en dat zou je eigenlijk liever niet willen hebben.

Mijn advies is om maar delen van de texturen te gebruiken (bijvoorbeeld alleen de dakpannen en het metselwerk) en de rest (ramen, deuren, enz.) volledig in het model uitwerken. Uiteraard kan je de huidige texturen als basis gebruiken om je elementen te plaatsen. Een voordeel van deze methode is dat je ook apart nightlighting kan toepassen op het model (zodat in de avonduren er een lichtje brandt in huis).

In ieder geval ben je al aardig op weg  ;) Ga zo door!

Groeten,
Maarten
Lurk mode: ACTIVE

mave94

#9
Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie!
Nightlights, helemaal vergeten. Vandaar, ik zat ook al zo moeilijk te doen, maar ja blijven proberen uiteindelijk komt het goed ;D
Ik ben nu gewoon helemaal opnieuw begonnen, heb nu alles uit één 'box' gemaakt.
Moet zeggen dat dat stukken makkelijker gaat en er ook nog beter uitziet (met oog op de stoelen en de struiken :P.)

/\ vergelijking met de vorige versie... Alleen de schoorsteen en het dakraam zijn nog een beetje mmm &mmm

O ja, soms de 'boxen' en de 'planes' alleen van links naar rechts, maar niet van boven naar beneden verplaatsen... vaagOpgelost x-,y- en z-as dienen daarvoor...

Kan er vandaag nog even aan werken, maar school gaat voor dus dan zal ik het even moeten laten rusten tot volgend weekend.
Als hij af en goed is dan komt hij zeker op de STEX/LEX :thumbsup:

-Matthijs

mave94

UPDATE "Vuursteenkreek"

Terug een nieuwe update van mijn eerste BAT-gebouw. Op een paar details na vind ik hem wel goed gelukt.
Heb nu nieuwe texturen gebruikt en ik moet zeggen dat het er beter uitziet :) Veel minder donker...
Ook heb ik het dakkapel iets kleiner gemaakt daar ik hem enigszins te groot vond.

Ook heb ik wat verlichting toegevoegd, aangezien er 's avonds ook mensen thuis zijn...
Vind de verlichting alleen een beetje te fel, hoop dat hij er ingame niet zo uitziet, want dan pas ik het nog even aan...
Zijn er nog verbeteringen, dan hoor ik dat graag! :)

- Matthijs

vester

I try again to explain what I tried last:

I was talking about the texture an the side wall. The yellow lines follow the pattern in the textures.
These lines should be vertical like the red lines in the next picture.


Try to add a UVW-map to the wall.

metasmurf

Een zeer goed gedaan gebouw, moet ik zeggen  :thumbsup: (if it looks weird blame google translate :P )

WC_EEND

#13
Metasmurf, 100% correct :thumbsup:

And I agree with vester about the wall.

Xander

EDIt: waarom typ ik nu in het Engels in het Nederlandstalige forum :P
RIP Adrian (adroman), you were a great friend

My LOT thread                                    

SCAG BAe146/Avro RJ Project

Getron

Hoi Matthijs,

De dakramen aan de voorkant lijken me een beetje te groot. Het lijkt of de verhouding met rest van het gebouw niet klopt.
Verder moet ik me bij metasmurf voegen, mooie werk  :thumbsup:. Ik blijf deze topic zeker volgen  :P

MandelSoft

Stukje bij beetje gaat het er beter uizien, maar toch zie ik nog wat onvolkomenheden. Ik heb nog een paar tips voor je:

1. De dakpannen aan de achterzijde lijken mij een beetje groot. Pas de materiaaleigenschappen zo aan dat de textuur zich meer herhaald over het gehele dak.
2. Werk ook de kozijnen van de ramen en de deuren volledig in je model. Ziet er beter uit, vooral wat betreft nightlighting.
3. De zijmuur... Vester wees je al daarop.

4. Dat hier alles gaat oplichten, inclusief de kozijnen, kan niet de bedoeling zijn. Zie tip 2 om dit te verhelpen.
5. In de hoek van de achterzijde zie je een textuurbug. Je kan die verhelpen door het dak iets meer dikte te geven (iets van 0,02 ofzo)

6. Voor de dakramen zou ik iets anders gebruiken. Zoals ze er nu op zitten, hebben ze geen nightlighting en zien ze er trapezevormig uit in plaats van vierkant. Hier zou ik ook de kozijnen en ramen volledig in het model werken (zie tip 2).

In ieder geval ziet het er steeds beter uit!

Groeten,
Maarten
Lurk mode: ACTIVE

FrankU

Hoi Matthijs,

Ik vind je plan om rijtjeshuizen te maken heel leuk. Ik mis dit type ook al een poosje. Maar ik hoop dat je niet een echt huis hebt dat er zo scheef uitziet! De dakpannen zitten echt nog schever dan op een ouwe boerenschuur en de dakramen.... het zijn inderdaad meer trapeziums. Of het aan de BAT ligt weet ik niet, ik werk er niet mee. Misschien zijn het de foto's waar je je texturen van hebt genomen? Dit soort huizen is gebouwd in de jaren 1970-1985 en er liggen betonpannen op. Die zitten eigenlijk altijd behoorlijk strak. Dus dit schots en scheve gezicht is meer iets voor een oude boerderij die is verzakt. Als je er zo eentje wilt amken, maak je mij overigens heel gelukkig....  ;D

Het is blijkbaar nog niet zo makkelijk als het er uitziet. Laat mij maar Lotten.

Succes verder!  :thumbsup:

mave94

#17
UPDATE

Ben vandaag uit school even langs het gebouw gereden om het in het echt te bekijken. Ik baseer mijn gebouw op dit huis:

http://postimage.org/image/18u738qlg/
Al die mensen stonden me raar aan te kijken dat ik foto's aan het maken was...

@ Vester: Initially I didn't know how it works, but the bricks match up correctly now! \/

http://postimage.org/image/2gdvgoy4k/

@ metasmurf: Bedankt Thanks!

@ Xander: Is gebeurd!

@ Getron: Ja, je hebt gelijk. Ze waren en beetje groot (en dat zijn ze misschien nogsteeds)

@ Maarten:
1. De dakpannen aan de achterzijde lijken mij een beetje groot. Pas de materiaaleigenschappen zo aan dat de textuur zich meer herhaald over het gehele dak. -
Ik heb voor de voor- en achterkant dezelfde textuur gebruikt. Heb dat nu aangepast. Helaas geen screenshot nu van de achterkant
2. Werk ook de kozijnen van de ramen en de deuren volledig in je model. Ziet er beter uit, vooral wat betreft nightlighting. -
Je hebt gelijk, ziet er een stuk beter uit nu!
3. De zijmuur... Vester wees je al daarop. -
gedaan!
4. Dat hier alles gaat oplichten, inclusief de kozijnen, kan niet de bedoeling zijn. Zie tip 2 om dit te verhelpen.
Dat is nu gebeurd, maar ik denk dat de verlichting maar beter op het laatst kan heb ik gemerkt...
5. In de hoek van de achterzijde zie je een textuurbug. Je kan die verhelpen door het dak iets meer dikte te geven (iets van 0,02 ofzo)
Gedaan; had eerst een box met 'mesh', pas later ontdekte ik dat je boxen kon draaien ;D Ik begin steeds meer vat te krijgen op dit leuke programma

De achterkant is allen een beetje donker; dat komt omdat ik het nightlight aan het proberen was, maar ik krijg het niet meer licht :'( Ik denk dat ik de nightlight pas doe als het gebouw écht helemaal af is...

6. Voor de dakramen zou ik iets anders gebruiken. Zoals ze er nu op zitten, hebben ze geen nightlighting en zien ze er trapezevormig uit in plaats van vierkant. Hier zou ik ook de kozijnen en ramen volledig in het model werken (zie tip 2).
Gedaan!

@ Frank:

Je hebt gelijk. Aanvankelijk had ik een stukje dak in Paint steeds weer gekopiëerd, vandaar dat dat er zo raar uitzag. Ik heb nu het dat van een foto dat ik vandaag heb gemaakt.
Als ik wat beter ben wil ik zeker gebouwen voor je maken, aangezien ik zelf ook gelukkig word van Nederlandse gebouwen! Lotten ben ik dan weer niet zo'n held in, dus dat komt mooi uit!
____________________________________________________

Alleen de ramen zien er nu een beetje vreemd uit, of niet?
Als iemand nog een idee voor de ramen heeft?
Wordt steeds beter, hoop dat het in de toekomst sneller zal gaan om gebouwen te maken ;D

-Matthijs

Ik heb gemerkt dat niet alle afbeeldingen zichtbaar zijn (kan de laatste twee nu ook niet zien) Voor degenen die ze niet kunnen zien, heb ik er een link onder geplakt.
Ben nu bezig met een volgend rijtjeswoning. Als ik afbeeldingen heb, zal ik ze posten!

MandelSoft

Je kan een paar van de raamtextures gebruiken voor de ramen zelf, zoals bij je vorige model. Zo is bijna elk raam dan anders en dan zit er iets meer variatie in  ;)
Lurk mode: ACTIVE

FrankU

Hoi Matthijs,

Er is iets met je afbeeldingen. Ik zit nu achter een andere computer dan gisteren (op kantoor). Ik zie de eerste twee plaatjes van je vorige post niet. De laatste wel: van de achtergevel van je huisje.
Ik zie dat de dakpannentextuur aan de rechterkant min of meer parallel loopt met de dakrand, maar aan de linkerkant niet. Dat kan natuurlijk niet. Ik denk dat het het perspectief is uit je foto? De afmetingen van de dakpannen lijken redelijk in verhouding.

Verder zijn de ramen en de deuren in de achtegevel een beetje gedrukt. Normaal zijn die altijd wat verticaal. Er is iets met de schaal, denk ik.