• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

splines

Started by Buzzit, June 06, 2011, 01:32:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Buzzit

heey mensen
ik probeer voor 1 van mijn eindstationen een klein transformator huisje te maken.
nu wil ik dat met splines proberen
dus ik volg de tutorial die bij de tutorials over modelen gaat
en dan zeggen ze op een gegeven moment dat je moet extruden.
dat plaatje laat dan zien dat die muur een gat voor een deur heeft en eventueel ramen
maar elke keer als ik dat probeer dan extrude de deur mee en heb ik geen gat endergelijke
heb al meerdere dingen probeerd maar ik  kom er maar niet uit
heb ik iets gemist misschien?

MandelSoft

Ik heb aardig wat modelleerervaring, maar hier heb ik dan weer geen ervaring mee, dus sorry...
Lurk mode: ACTIVE

Buzzit

nou t hoeft niet perze met splines
het is vooral dat ik zeg maar een zichtbare deur in een balk krijg
of iig de mesh zo kan editen dat er zeg maar een hap uit genomen kan worden(of juist een deel erbij gemaakt kan worden)

peter007

Ja dat klopt Buzzit.

Je deur zit precies op dezelfde hoogte als je muur (gezien in 2D) dus als je hem wilt extruden (3D maken) dan gaat hij gek doen
dat heb  je gezien

Om dit te voorkomen moet je;

Of en segment verwijderen

of

nog makkelijker de rectangle van je deur zomaar 0,1 meter van je muur afhalen

duidelijk

peter007

je kan ook nog proberen de boolean te gebruiken.
Als je daar behoefte aan hebt dan wil ik je daar morgen wel mee helpen.

-Ernst

Buzzit

Quote from: peter007 on June 06, 2011, 01:50:22 PM
Ja dat klopt Buzzit.

Je deur zit precies op dezelfde hoogte als je muur (gezien in 2D) dus als je hem wilt extruden (3D maken) dan gaat hij gek doen
dat heb  je gezien

Om dit te voorkomen moet je;

Of en segment verwijderen

of

nog makkelijker de rectangle van je deur zomaar 0,1 meter van je muur afhalen

duidelijk
heb dit geprobeerd
maar nog steeds kamp ik met ''t probleem dat de deurpoort een vlak blijft een geen gat.  :(
volgens mij vergeet ik iets te doen ofzo maar het is iig ff frustrerend aangezien iedereen zegt dat ''t zo makkelijk is

peter007

Ik zal morgen een paar plaatje online zetten hoe je het moet doen.
Ik moet zelf toch nog een gebouw maken dus dan kan ik het mooi laten zien

-Ernst

Buzzit

ok hardstikke bedankt alvast :) het zal voor latere projecten (o.a de standerdmolen)  goed uitkomen!

peter007

#8
Ik ben van plan dit ook meteen op mijn BAT thread neer te zetten dus doe ik het in het engels met heel veel verschillende stappen.
Je kan gewoon scrollen naar het deel dat je interesseert

I'm going to recreate the facade of this building (the black building)


Therefore we need.
-Healthy brains
-A cup of tea or coffe
-3DSmax / Gmax
-A laptop / desktop
-Maybe a scratchpad with a pencil
-A good radio station
-Gimp or Photoshop


1 - Click this if you want to change your view ((you can change to top ,rear ,side ,front ,perspective ,and much more)I've just chosen the top view)
2 - This is a hard to understand object. Snaps are making sure that you will get the exact location you wanna have in your scene. Clicking them on is by just one left click and you should always choose for 2,5. You can change this by moving your cursor on the button then click and hol untill you see the menu. Then choose 2.5. If you do right click on the button you will see a screen like this. Make the adjustments shown in this pic

3 - My current cursor (with snaps toggled on)
4 - The rectangle I've just drawn
5 - Then name of the rectangle you can easily change it by clicking on it and then typ your wanted name
6 - A easy view navigator very useful when you want to have a quick view of something
7 - The way how you get to the rectangle (Shapes --> Rectangle)

Now we have created a rectangle we can move on by making the doors & windows
Note; As I already said things may differ from the real screen!


1 - A rectangle created in our big rectangle. This and all the other rectangles will look like windows in a moment
2 - Hard to see but these are your X,Y & Z axis They will provide you information in what kinda direction you have to move certain things.
3 - If you want to adjust you rectangles you can do it right here.
4 - At the tools tab you can see the tool array. Use this tool to multiply your rectangles to prevent doing the same thing.
Just fill in the menu click on preview (to watch if it's a good array) and click on OK


1 - Scroll down till you reach Attach
2 - Click on it
3 - Right mouse click then follow the pic and click
4 - Attach these rectangles with each other
5 - Save your work (click on one of these buttons)
6 - Just shift the door a little bit off the big rectangle.


1 - Select (and choose the amount (normal wall volume is 0,4))
2 - Here's your facade.

Next time if someone requests it I will include windows, doors textures, etc.
Whatever you request



peter007

ben blij dat het heeft gewerkt  ;)