• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

Dator Haveri - Extended...

Started by minnie, September 15, 2007, 10:09:17 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

minnie

Hej igen i forumet  :)
Då har jag fått tillbaka min dator igen men med ett annat problem  :( det går inte att köra Sim City nå'vidare.
Så jag tänkte höra om ni visste nått om mitt problem.
Mina "nya" specs är:
Win XP Prof. SP2
Moderkort: AMD Athlon 64 Proc. 3000+ 3DNow ~2,00GHz
512 MB DDR Memory
Grafikkort: Nvidia GeForce 7600GS, 512 MB, AGP-Kort
DirectX9 finns
När jag försöker köra SC4 "hänger" programmet sig, fastnar i en svart skärm, ibland spelas filmen upp, ibland inte. ibland laddar den till inlednings sidan, där övningsavsnittet är men fastnar och man kommer ingenstans. det går inte att ändra i inställningar och det slutar alla gånger med att man får helt enkelt "trycka på knappen" för att stänga ner.
Låter jag programmet stå tillräckligt länge- en hel evighet- poppar ett fel meddelande upp att det finns en felaktig drivrutin, nv4_disp.dll, den är typ trasig och prammet och Windows kommer att stänga ner för att återställa datorn som det var innan det här felet uppstod.
Är detta en känd konflikt? Nvidia drivrutiner kontra SimCity, tro?
Jag har uppdaterat grafik och moderkort till de senaste drivrutinerna enligt konstens alla regler men det fungerar inte... &hlp
Jag har provat stänga av programvaruaccelerationen och då startar SimCity men det är ju inte lika bra (läs kul) grafik funktioner då...och man måste väl för katten kunna använda ett sprillans nytt grafikkort $%#Ninj2
När man kör DXDIAG så säger den att just den .dll filen är inte signerad av Microsoft, har det med saken att göra? Nvidia är inte helt kompatibel med spel-windows-drivrutiner?
Jag har läst runt lite på tech.supporten och vissa har haft grafikkort problem men kunde inte hitta nått som stämde helt med mina problem.
:'( vi har hållt på och om-installerat i mer än 1 vecka nu och fy vad tråkigt det är när datorer bara strular, den ska ju faktiskt fungera nu med ett nytt grafikkort OCH ett nytt moderkort... ()sad()
Jag uppskattar alla input och tankar hur man skulle kunna komma runt detta, känner någon till nånting om grafikkortet?
ha det bäst!!
Minnie

RippleJet

Det är definitivt ett grafikproblem du har...
Om du har alla nvidias drivers up-to-date, finns det egentligen bara en sak jag kunde tänka mig:
Stäng av grafikkortets "kantutjämning" (anti-aliasing) när du kör SimCity4.

minnie

Tack för ditt svar  :)
Tyvärr fungerade det inte... hänger sig fortfarande. Jag tror jag har forskat i detta ämne ÖVERALLT, under varenda sten men detta går mig bet... ()sad()
Det fanns viss information på EA's support forum också, mååånga år tillbaka om liknande fall och även nyarare  som liknar mitt fall och mitt grafikkort SKA fungera enligt EA med SC4. Vi ska ringa igen till supporten för datorn (Komplett.se  :thumbsdown:) så får dom reda ut det. Rackarns skojare är vad de är  $%#Ninj2
Tills dess får jag köra på programmets grafik och detta leder mig osökt  ::) in på nästa fråga: för att slippa stänga ner "hela" datorns grafik så kan man ju starta SC4 direkt från programmets funktion, rätt? -skapar en genväg, sparar och stänger och sen startar man SC4 från den genvägen istället?? "C:\Program\Maxis\SimCity 4 Deluxe\Apps\SimCity 4.exe" -d:software
Rätt??
Kan man lägga till fler strängar där, t ex -intro:off och/eller -cursor:bw,typ?
Har du några ess i ärmen, ja menar tips och trix hur man kommer runt problem som detta tas dessa desperat  &ops emot  med öppna armar  %confuso
... nu ska jag börja ladda ner igen av allt det som försvann...suck
Ha det bäst, Minnie
Minnie

RippleJet

Quote from: minnie on September 18, 2007, 10:47:53 AM
Kan man lägga till fler strängar där, t ex -intro:off och/eller -cursor:bw,typ?

Ja, t.ex. om man inte alls vet varför spelet inte startar kan man börja med att ange startsträngen:
-intro:off -d:software -Cursors:bw -audio:off -music:off

minnie

#4
Hej igen  ::)
Jag tror jag fortsätter på temat grafik etc...
denna gång med SCTerraformer, innan kraschen var den ett av mina favvo-verktyg, alldeles lysande rolig  :thumbsup:
Nu får jag inte den att funka heller. Det går inte att installera.
DirectX9 - OK.
Alla .dll filer nämda i Readme'. - OK
"Some programs may use DirectX exclusively, preventing SC4Terraformer to run" - står det även som känd bug i Readmen - hur identifierar man dessa? utan att krascha datorn  ??? igen ?
Jag har sökt  på ST' support forum OCH läst Readmen upp och ner men fattar fortfaranade inte varför det inte går att installera SC4terraformer igen?
Som jag ser det är det ett bogus-meddelande istället för nått annat för att just nu finns det inte mycket annat på min dator som "occuperar" DX9 funktionen.
DXDIAG - säger att allt är A-OK..
Helt allmänt, varför uppstår just detta problemmet, det kan inte rimligtvis vara det första gången ett program använder DX9 samtidigt som ett annat eller flera program och som hundra andra program i en dator  ()what()
"Check SC4Terraformer.exe log for further information" -log är TOM, empty så det är också ett bogus meddelande...för där finns ingen info i den loggen...

Ärligt talat &ops jag vågar inte fråga på SC4terformers support thread för de verkar lite :-[ cranky över all frågor om det programmet nu...om samma fel fast ändå inte kan jag tycka... &ops rätt många avsnäsningar där nu så förlåt om jag stör...

Minnie

RippleJet

Eftersom jag själv inte använt SC4Terraformer, hoppas jag någon annan kunde titta på det här.
Om ingen skandinav klarar av det, ska jag se om jag kunde lura hit Jplumbley och översätta din fråga åt honom. ;)

Krio

Sorry if I'm a nuisance here when not writing swedish or helping but this theard has improved my swedish a much :)

Tack så mycket minnie och Tage  :thumbsup:

minnie

Det är jag som tackar ödmjukast för ER hjälp  ;D
För min del är det inget bekymmer att läsa engelska så vill du, Bengt, svara på engelska är det helt OK. Det är att uttrycka mig i datorspråket på engelska som är trixet  &Thk/( formulera en vettig fråga etc som är bekymmret...för mig, då... %wrd
Tack igen!
Minnie

minnie

Hej igen  :)
Tänkte att en uppdatering i ämnet är på sin plats, en del har hänt och det jag kommit fram till kan kanske vara till hjälp för någon annan...
Grabbarna på Pegasus forum öppnade dörren till sist och tände ett par ljus och det verkar som om jag har helt enkelt för lite RAM-minne för att min dator ska orka köra både XP+VG-kortet+SC4 samtidigt, alltså mitt grafik kort "är för stort".
( Tack så mycket för den passningen, Komplett.se  &sly )
Jag ska väl till månasskiftet köpa ett nytt eller rättare sagt köpa ett likadant till för att med min dators konstellation måste de vara identiska det gör inte så mycket för just dessa är inte så dyra här i SE nu för tiden, ett par hundralappar, de räcker väl inte så länge men för att kolla så att det fungerar så får det bli den näst bästa lösningen.
Jag vet inte om man får hänvisa vidare till ett annat forum, det blir väl inte så politiskt korrekt antar jag men läs gärna där, det är för mycket för att återge här, det kan kanske hjälpa någon annan från att slita sitt hår i månader av frustration  $%#Ninj2.
Jag fick dessutom ett tips från en vän, ej forum relaterad sådan, om ett litet program som heter PC Wizard 2008, denna lilla app. berättar helt enkelt för dig vad du har på din dator - Allt, i vilken form och skepnad och hur och när och var  :thumbsup:. Fantastisk, speciellt som nu när jag skulle ta reda på vilket typ av ram-minne jag hade, som sagt, lysande   :thumbsup:
Du hittar den här: http://www.cpuid.com/pcwizard.php
Jag kan dock inte köra SC4 Terraformern än men SC4 mapper fungerar  ()what() ja, jag förstår helt enkelt inte allt  %confuso
Det var allt för denna gången så simma lugnt!  ;)
Minnie
Minnie

SAC

Sanningen att säga, många spel idag kräver ganska stora RAM-minnen för att fungera bra.  Tung grafik kräver sitt utrymme så ett minimum på 1 Gb RAM är inte helt fel.  Dessutom behöver cacheminnet vara tillräckligt stort för att spel skall flyta smidigt.

Men det många också missar, vilket väl inte direkt är en grafikfråga men i alla fall, är att minimera antalet program och processer som pågår i bakgrunden.  Har sett många som t ex postar bilder på DeskTops fullständigt nedklottrade med ikoner och mappar!!!  ???  Om folk visste hur mycket extra resurser som krävs för att "hålla igång" dessa - istället för att minimera antalet synliga objekt på skrivbordet.  Personligen använder jag ett fåtal mappar, t ex "Spel-Genvägar", Program-Genvägar" förutom "Papperskorgen", och mer behövs inte.  Det spel jag för stunden använder mest låter jag också en ikon ligga framme på skrivbordet.  Less is best! ;D

Dessutom, stäng ner all "skit" som går igång vid uppstarten och som bara ligger där och "brummar" utan att användas. Har sett många skräckexempel där vissa har hur mycket som helst i de nedre menyraderna.  Vissa program man laddar ned från Internet vill också gärna lägga till sina program i autostarten för att vara "lättillgängliga",  &Thk/(, ja eller hur, klicka NEJ.  Allt du behöver startar upp när du laddar programmet.  Annars behövs det inte!  Punkt slut!!!

För att återgå till grafiken, vilket ju många har problem med.  Det handlar om "flaskhalsar", att vissa kort inte är kompatibla med spelkraven...ja, listan kan göras lång. En sökning på Google typ, "graphics issues, game", och du har veckor av kvällslektyr framför dig!  ;D  Ett alternativ om det krånglar för mycket är att "koppla förbi" enligt följande sätt;

FOLLOW THESE STEPS ONE AT A TIME

Right click-mouse over My Computer
Properties
Hardware(Tab)
Device Manager(button)
Click
  • next to System devices
    right-mouse on VIA CPU to AGP Controller (or whatever your controller is called, mine was SiS CPU to AGP)
    Update Driver(button)

    Select Install from a list or specific location (Advanced)
    Next(button)
    Select Don't search. I will choose the driver to install.
    Next(button)
    Select PCI standard PCI-to-PCI bridge
    Next(button)
    Finish(button)
    Reboot.

    För vissa fungerar det, för andra inte.  Men har man grafikrelaterade problem, typ CTD eller liknande, kan det vara värt att prova.  :)