• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

Nederlandse/ Belgische BAT'S / Dutch/Belgic BAT'S

Started by Fledder200, August 22, 2008, 05:26:29 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alex_bervoets

@ Frank: nog even wachten... op Simtropolis hadden ze de opmerking gegeven dat het gebouw té groot is (vergeleken met de andere gebouwen). Dat ga ik even aanpassen. Net zoals een fout in het lichtplan en het daktextuur...

Buzzit

#121
hier is een update van de molen waar ik eerst mee bezig was
en voor mijn doen vind ik hem vrij goed gelukt!
hij is alleen nog niet getextured
en de deur en het raam moeten nog worden toegevoegd
de foto:


buzzit

peter007

Ziet er goed uit. Misschien is het een idee om een lap over de wieken heen te maken Dan ziet het er wat minder leeg uit (bij de wieken). Of hem te laten animeren, als je dat kan? Verder als je nog hulp nodig hebt sta ik tot je beschikking (al denk ik niet dat je dat nodig hebt) Want het ziet er fantastisch uit

Buzzit

Quote from: peter007 on March 19, 2011, 02:31:46 PM
Ziet er goed uit. Misschien is het een idee om een lap over de wieken heen te maken Dan ziet het er wat minder leeg uit (bij de wieken). Of hem te laten animeren, als je dat kan? Verder als je nog hulp nodig hebt sta ik tot je beschikking (al denk ik niet dat je dat nodig hebt) Want het ziet er fantastisch uit
het hekwerk van de molen is nu verbeterd!
hij is veel minder leeg nu(en een stuk realistischer).
Animeren is sowieso iets waar naar gekeken gaat worden bij deze.
bedankt voor het compliment en dat je je hulp aanbied:)
't enige wat ik niet helemaal begrijp is hoe ik dit moet textureren
als hier ergens een tutorial over te vinden is of als jullie misschien tips kunnen geven?
ik zoek namelijk eigenlijk een manier om de textuur te kunnen verkleinen
want nu is de textuur maar 1 kleur
Kijk maar:

hij is nu in 1 dezelfde textuur omdat ik hem overal wou testen.
dit gebeurd nu overigens met elke texture die ik getest heb

peter007

Hoi Buzzit.

Wat heb je gedaan, toen het allemaal eenzelfde kleur werd. Is het nu een editable poly? Probeer eens multi material te doen. Of ga weer detachen. Genoeg manieren om weer texturen over de molen heen te krijgen!
Maar het onderstel ziet dat er in het echt ook zo stevig uit? Het is namelijk een beetje leeg daar onderin maar dat kan ook komen door de textuur. Verder vraag ik me af waarom er geen raampjes inzitten?

-Ernst

WC_EEND

Quote from: peter007 on March 19, 2011, 03:46:56 PM
Verder vraag ik me af waarom er geen raampjes inzitten?

Ik denk dat de raampjes er nog moeten bijgemodelled worden :P

@Buzzit: ziet er goed uit, er staan ook redelijk wat molens van hetzelfde type in Vlaanderen, dus ik vind het ook een zeer welkome aavulling voor SC4

Xander
RIP Adrian (adroman), you were a great friend

My LOT thread                                    

SCAG BAe146/Avro RJ Project

Buzzit

Quote from: peter007 on March 19, 2011, 03:46:56 PM
Hoi Buzzit.

Wat heb je gedaan, toen het allemaal eenzelfde kleur werd. Is het nu een editable poly? Probeer eens multi material te doen. Of ga weer detachen. Genoeg manieren om weer texturen over de molen heen te krijgen!
Maar het onderstel ziet dat er in het echt ook zo stevig uit? Het is namelijk een beetje leeg daar onderin maar dat kan ook komen door de textuur. Verder vraag ik me af waarom er geen raampjes inzitten?

-Ernst
oh ik had op een gegeven moment even alles de zelfde textuur gegeven om te kijken of overal het resultaat 't zelfde was.
en zoals je ziet is dat helaas het geval
multimaterial had helaas gene zin.
en detachen? nog nooit geprobeerd ik ben behoorlijk basic gebleven op 't gebied van modelen dus er zijn nog redelijk wat termen onbekend voor mij hehe :P

ja het ziet er redelijk het zelfde uit. misschien zijn de balken nog aan een iets wat dikke kant

ik wil hem ook als deze ongeveer texturen
iig dat zwart witte.
natuurlijk ziet mijne er niet precies 't zelfde uit.
de vlucht van de wieken bij mij is ook wel ontzettend groot(32 meter!)
bij nader in zien bedenk ik me nu net dat ik dat even ga aanpassen
want de standerdmolen met de grootste vlucht heeft er 1 van 26,60 m. haha  :P
(de vlucht is overigens de spanwijdte van de wieken).
der zitten overigens nog geen ramen en deuren in omdat ik die nog moet modelen :p

@wc_eend
dankje :)!
ja dat klopt! heb ze daar vaak gezien!
dat vind ik ook! molens zullen mooi zijn voor het platteland!

MandelSoft

Probeer maar eens de modifier UVW-Map of Unwrap UVW.
Lurk mode: ACTIVE

peter007

Buzzit dat de wieken ongeveer 32 meter groot zijn valt wel mee. Hou namelijk in de gaten dat alles in BAT of 3DS 1,2 groter is.
Dus 32:1,3=24,61. Kan net dus :)

Maar je moet er natuurlijk mee doen wat je wil  :thumbsup:
Verder lijkt je trap errug lang.

Buzzit

thx maarten! dat heeft gewerkt
zou er alleen even mee moeten spelen om 't onder de knie te krijgen!

en ernst dat valt toch wel mee?:

ik ga iig die trap nog verbreden en het balkon iets groter maken want nu kan je niet eens naar boven haha
is er trouwens ergens een 'test mens' te vinden?

peter007

Ja dat is ter zeker

http://www.archidom.net/ddd/mod_human2.htm

Gewoon importeren en neerzetten. Dan (mocht het nodig zijn) schalen tot en met 4 meter

FrankU

Een mooie ontwikkeling!

Maar, als ik me er nog even mee mag bemoeien: als je goed kijkt zie je dat de wieken van de echte molen niet recht zijn, de hekwerken (vergeef me dat ik de naam niet weet) zijn gedraaid (getordeerd eigenlijk). Aan het eind van de wieken staan ze haast recht op de wiek, meer naar de binnenkant staan ze meer gedraaid. Dat heeft te maken met de windsnelheid langs de wieken als de molen draait: door de draaibeweging gaat de top van de wiek veel sneller dan naar het midden toe.... enzovoort. Dus ik denk dat (heb het nooit geleegd, maar het kan eigenlijk niet anders) dit is gedaan om de wiek gelijkmatig te belasten.
Verder zie je dat de wiek niet alleen een balk is met een hekje eraan, maar dat er ook nog een soort houten vleugelvlak aan zit. Dit is zeg maar het minimumvlak dat wind vangt als de molen bij relatief harde wind gebruikt wordt. Als er minder wind is worden de zeilen bijgezet.
Tja, dat gaat nog wel wat BAT werk kosten. Maar de details maken de molen mooi.

En je bent zeker al een heel eind op de goede weg!

mtg

als ik me er mee mag bemoeien  ;D Zou ik eerst wat aan je basis vorm doen, voor dat je in de details van de wieken gaat werken.
Probeer eerst eens de vorm van het dak te modeleren. (edit mesh/poly (poly alleen in MAX), rollout vertex, en dan de vertexes verplaatsen) tot dat je de rondingen in het dak voor elkaar hebt. Dit is een makkelijkere opgave dan de wieken detaileren, wat ik op de zelfde manier zou doen.
Gebruik je GMAX of MAX? In MAX zitten meer leuke dingetjes om het modeleren wat makkelijker te maken  :) Ziet er verder goed uit! Ik zou wel het balkon iets verlagen (en de trap inkorten)

Maarten

Buzzit

ja ik werk met Gmax
maari k ben verder ook totaal geen ervare modeller
althans op 't gebied van handige maniertjes haha
ik werk vooral erg basic.

maar de molen staat sowieso even op een laag pitje omdat ik even verder wil met mijn hoofdproject
daarnaat was de molen even een test om te kijken hoe ver ik nou eigenlijk ben!
daarnaast is t nog niet met een mens gescaled iets wat ik ook wel erg belangrijk vind.
er is idd nog een hoop te doen!
maar de molen staat nu even op een lager pitje :)

mave94

#134
Waarschuwing: dit is een lange post! Ga er even rustig voor zitten, daar komt'ie!

Ik ben er weer! :satisfied:
Woow, wat is er een hoop gebeurd in de tijd dat ik even weg was!

Voor mij is het grootste gedeelte van de toetsweek al achter de rug. Maandag heb ik alleen nog natuurkunde en Latijn, dus ik moet nog wel even wat leren in het weekend en daarna...

Eerst even een paar persoonlijke reacties.

@Alex: Ziet er goed uit. De meeste dingen zijn al genoemd, een paar dingen zal ik toch nog even in het bijzonder noemen.
Dat hekje zou ik gewoon laten staan. Over de schaal van het gebouw: daar kan ik me wel in vinden. In één van je screenshots zie je een sim lopen en daar kan je zien dat de deuren en ramen veel groter zijn. Ik zou de deuren ongeveer 4 meter hoog maken. Hoewel het hetzelfde is als in het echt zou ik toch het textuur nog een beetje aanpassen, want het ziet er een beetje vreemd uit.
Ik zie dat het dus toch niet gelukt is om blauwe verlichting te krijgen, wat je eigenlijk wilde?
Kun je me ook zeggen wat dat zwarte 'object' is daar naast de poort aan de voorkant van het gebouw?
Voor de rest ben ik erg benieuwd naar het eindresultaat.
Het zou leuk zijn als je me heel kort de basics voor verlichting kan uitleggen. Is het dan handiger om het hele gebouw uit één box te laten bestaan en te werken met de boolean functie of om elke muur apart te tekenen met ook op nachtverlichting? Als dit te lang wordt kun je me altijd een PM sturen


@Frank: standaarddependencies vind ik wel een goed idee. Ik zou dan gaan voor iets wat anderen ook gebruiken en niet een of andere onbekend props. Denk aan BSC props en Porkie props.
Ik weet niet of je het al gevonden hebt, maar bij deze heb ik nog setzbare tieren gevonden.


@Buzzit: *maakt een dansje*
Leuk, onze powerline en molenkenner begint met het vervaardigen van molens. Een standerdmolen zo te zien ah heb je al geantwoord.
Het enige wat ik nog heb toe te voegen, als je weer verder gaat, is dat er een 'balk' door de trap heen loopt?
En tuurlijk verwelkomen we altijd nieuwe leden, er is altijd plaats.

___________________________________________________________________________________________

Terug even algemeen, eerst over het   team.

1. Een lijstje met de leden (9)
•   Maarten   Nederland
•   Matthijs   Nederland
•   Merijn      Nederland

•   Frank      Nederland
•   Ernst      Nederland
•   Alex      België
•   Buzzit      Nederland
•   Xander      België
•   Getron      Nederland

Waarom moest ik het land er nu achter zetten??

2. Ik heb de teamregels uitgewerkt en het ziet er nu zo uit:
QuoteTeamregels

Lees alvorens deze regels eerst de algemene forumregels door. Deze regels zijn uiteraard ook in dit team van kracht.

1.0 Deelname en taalgebruik.
1.1 Participatie is vrij voor iedereen. Dit geldt alleen voor hen die woonachtig zijn in Nederland ,België of Luxemburg of voor hen die graag BATs uit de BeNeLux willen vervaardigen.
1.2 Voertaal van dit subforum is Engels, voor Nederlandse hulp of als het Engels je gewoon even in de steek laat verwijzen we je door naar het Nederlands en Afrikaans talig supportforum.
1.3 Voertaal onderling is (nu) gewoon (algemeen beschaafd) Nederlands. Dit betreft PM's en e-mailberichten onderling.

2.0 Het maken van BATs en LOTs
2.1 Een BAT dient bij voorkeur uit de BeNeLux te zijn. Dit is geen vereiste, maar een richtlijn. Gebouwen hoeven dus niet per se uit Nederland, België of Luxemburg te komen, daar we de creativiteit van de leden niet willen beperken.
2.2 Voordat een LOT geüpload wordt, dienen zoveel mogelijk alle bugs verdwenen zijn. Als je er niet uitkomt zijn er altijd andere (forum)leden die je kunnen helpen. Zie verder ook 3.2.
2.3 Uploads op de STEX of de LEX dienen te worden voorzien van een keurige beschrijving. Dit moet tenminste de volgende onderdelen bevatten:
- een (ingame) foto van de upload
- (korte) beschrijving van de LOT
- specificaties van het ingame LOT

2.4 Eventuele dependencies dienen altijd te worden vermeld, zie ook 2.3. Een upload dient het liefst zo min mogelijk dependencies te bevatten.{standaard dependencies nader te bepalen}
2.5 Een LOT dient te allen tijde een ReadMe te bevatten. Dit hoeft helemaal niet uitgebreid te zijn. Het hoeft alleen maar de downloader duidelijk te maken wat ermee gedaan kan worden en wat de eventuele bugs kunnen zijn. Een ReadMe dient te allen tijde in het Engels te zijn. Dit aangezien niet iedereen Nederlands kan. De ReadMe kan eventueel een Nederlandse vertaling bevatten.
2.6. Indien een LOT een landmark of een ander ploppable building betreft, dient het te worden voorzien van een icoontje, zodat makkelijk te zien is waar het om gaat. Mocht dit niet lukken dan kunnen, zoals genoemd in 2.2, andere leden helpen.
2.7 Voor grotere en complexere uploads is het handig om een installer erbij te voegen.
2.8 Niemand kan worden gedwongen bepaalde dingen te maken. Gebouwen worden geheel gemaakt op vrijwillige basis.

3.0 Het testen van andermans creaties
3.1 Iedereen helpt, zo mogelijk, mee met het testen van elkaars gebouwen.
3.2 Als er bugs zijn of andere problemen, meld dat dan altijd. BATs kunnen zo worden verbeterd voor een nog beter resultaat.
3.3 Opbouwende kritiek is altijd welkom. Wees vriendelijk met het geven van kritiek en antwoord zoals je ook wilt dat jou wordt geantwoord.
3.4 BATs/LOTs waarvan niet zeker is of ze worden geüpload dienen geheim te blijven. Dit om geen valse verwachtingen te scheppen bij andere leden.

4.0 Het plaatsen van posts
4.1 Het openen van een nieuwe topic is toegestaan, mits het betrekking heeft op het BeNeLux team. Indien een topic niet op de juiste plaats staat zal dat worden verplaatst of verwijderd. Openen van topics onder "BeNeLux creations" is alleen toegestaan aan leden van het BeNeLux team.
4.2 Het posten van antwoorden mag alleen als dat relevant is. Dus niet alleen een smiley, zie verder ook de algemene forumregels.
4.3 Posten in het member-topic is alleen toegestaan aan teamleden.
4.4 Het posten van antwoorden in het Nederlands is toegestaan, mits je bericht een volledige vertaling bevat, zodat andere forumleden het ook kunnen lezen.

Verder wens ik iedereen veel plezier en succes bij het maken van BATs en LOTs!

Eigenlijk spreekt het voor zich, maar het ziet er toch een beetje officieel uit zo. Eigenlijk moet er ook een Engelse vertaling komen. Aanvullingen zijn welkom!

3. Om sommige dingen even te verduidelijken, hier een overzicht hoe ik het teamboard in gedachte had:
BeNeLux
>Benelux creations

--->BeNeLux releases
--->MVE BATs
--->007's BATting room
--->Belgian BAT thread
--->FrankU LOTs

--->Etc.
>BeNeLux team
>Members
>New members
>List of Dutch/Belgian BATs

>General discussion
>RL pictures and requests thread


Om ook hiervan even wat dingen te verduidelijken:

Dikgedrukt betekent 'sticky'.
BeNeLux releases – een 'lijst' met alle BATs die door de BeNeLux zijn gemaakt en getest.
Daaronder ieder z'n eigen BAT of LOT topic.
BeNeLux team – wat is het BeNeLux team en wat doen we? Ook: teamregels
members – hier posten alle leden één keer en schrijven kort iets over hunzelf.
New members - Wanna join? post it here!
list of Dutch/Belgian BATs – de huidige lijst die nu ook op dit subforum te vinden is.
RL pictures and requests thread – wat nu de foto's en voorbeelden zijn.

4. Dingen die nog gedaan moeten worden.

- eigen board
- dropbox account


Voor de rest is alles wel zo'n beetje rond denk ik. Ik heb geen idee wat er allemaal voor een team geregeld moet worden, suggesties?
__________________________________________________________________________________________

Voor de rest:
Het is misschien een idee om bestaande SketchUp gebouwen te downloaden en te bewerken zodat ze kunnen worden gebruikt voor Simcity4. Er zitten een aantal hele mooie gebouwen tussen die ik echt wel terug zou willen zien in Simcity4.
Ik heb gemerkt dat Google SketchUp vele malen makkelijker werkt dan gmax BAT. Ik heb alleen begrepen dat je voor het exporteren naar .3ds een pro versie nodig hebt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Als dat mogelijk is ga ik namelijk verder met Google SketchUp... Of misschien heeft er iemand SketchUp pro?

O, en misschien een beetje een late vraag, maar wanneer installeer je plugins in documenten en wanneer onder C\Simcity\ ??

Suggesties n.a.v. deze post zijn welkom!

Poeh, dat was een lange post!

-Matthijs

PS: Ik heb begrepen dat het lang duurt voordat zo'n board wordt aangemaakt, dus het lijkt mij handig om Tage een PM te sturen.
PPS: Ik heb de foto's van Amsterdam op Flickr gezet. Je kunt ze vinden hier. Later komen er ook meer foto's op te staan van o.a. Leiden, Delft en mijn eigen omgeving.

Edit: paar dingen lichtelijk aangepast.

peter007

Leuk dat je je zo inzet voor ons team Matthijs. Om te exporteren vanuit google sketch-up het je inderdaad de pro versie nodig. Een licentie is duur en daarom raad ik je het aan om of een onderwijs licentie voor 3ds max te halen of gewoon door te gaan met gmax. Google sketch-up is gewoon te duur voor woorden.

Voor de rest als je een install creater hebt (die ik heb) kan je alles wat nodig is zo invullen maar dat zien we later wel, als we wat uit te brengen hebben ;)

Verder zijn je ideeën prachtig  &apls

MandelSoft

Ik heb gelukkig niet jouw bericht gedacht TL;DR (too long, didn't read), dus hier mijn commentaar

Quote
3. Om sommige dingen even te verduidelijken, hier een overzicht hoe ik het teamboard in gedachte had:
BeNeLux
>Benelux creations

--->BeNeLux releases
--->MVE BATs
--->007's BATting room
--->Belgian BAT thread
--->FrankU LOTs

--->Etc.
>BeNeLux team
>Members
>List of Dutch/Belgian BATs

>Show us your ... Dutch styled cities/regions
>General discussion
>Inspiration thread

Ik zou het iets anders doen:
- Show us your ... Dutch styled cities/regions zou bij de andere "Show us your..."-topics staan.
- Inspiration thread zou ik de "RL Pictures & Requests thread" noemen.
- Ik zou ook een interesse thread maken. Misschien willen later wel meer mensen bij ons team horen.

Quote
Voor de rest:
Het is misschien een idee om bestaande SketchUp gebouwen te downloaden en te bewerken zodat ze kunnen worden gebruikt voor Simcity4. Er zitten een aantal hele mooie gebouwen tussen die ik echt wel terug zou willen zien in Simcity4.
Ik heb gemerkt dat Google SketchUp vele malen makkelijker werkt dan gmax BAT. Ik heb alleen begrepen dat je voor het exporteren naar .3ds een pro versie nodig hebt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Als dat mogelijk is ga ik namelijk verder met Google SketchUp... Of misschien heeft er iemand SketchUp pro?
Ik ben het niet mee eens dat GSU makkelijker is dan gMax. Maar da's misschien omdat ik er al een hele tijd mee werk  $%Grinno$%

Quote
O, en misschien een beetje een late vraag, maar wanneer installeer je plugins in documenten en wanneer onder C\Simcity\ ??
Geen flauw benul! Het is voor mij ook een mysterie...

Groeten,
Maarten
Lurk mode: ACTIVE

WC_EEND

Ziet er goed uit qua regels, wel goed dat je alles eens uitgeschreven hebt. Heb je ook al een idee voor het privégedeelte van het teamboard? Ik zou daarin ook een topic voorzien voor de huidige status vd leden (eg: als iemand op vakantie gaat ofzo kan hij/zij het daar vermelden). Voor de dropbox zal ik wel een map maken en iedereen een invite sturen (krijg ik extra dropbox ruimte gratis :P).
Nog een vraagje: wie worden nu eigenlijk de teamleiders? Matthijs, Maarten en was de derde Merijn?

Over Google Sketchup, er is ook een gratis trial van de pro-versie, en anders zijn er nog altijd de ... euhm,... minder officiële kanalen. Maar zoals Ernst zegt is het gemakkelijker om Gmax te blijven gebruiken, of de studentenlicentie van 3dsmax (volledig gratis, maar dan heb je wel BAT4MAX nodig en moet je ook renderen in Gmax) te nemen.

Xander
RIP Adrian (adroman), you were a great friend

My LOT thread                                    

SCAG BAe146/Avro RJ Project

Getron

@ Matthijs,

Goed werk, Kleine vraag, gezien we Benelux team zijn, misschien handig om te zeggen:"Gebouwen hoeven dus niet per se uit Nederland, België of Luxemburg te komen". Verder rest (val ik in de herhaling) goed werk Matthijs.  :thumbsup:

Succes met natuurkunde en latijn, leer ze.  ;)

Getron

mave94

Quote from: mrtnrln on March 25, 2011, 11:56:22 AM
- Show us your ... Dutch styled cities/regions zou bij de andere "Show us your..."-topics staan.
Das beter, maar dan zou ik het eerder "European themed cities" noemen, zoals on ST.
Quote from: mrtnrln on March 25, 2011, 11:56:22 AM
- Inspiration thread zou ik de "RL Pictures & Requests thread" noemen.
- Ik zou ook een interesse thread maken. Misschien willen later wel meer mensen bij ons team horen.
Dat is een goed idee!

@WC_EEND:Privégedeelte, bedoel je dat alleen leden dat kunnen zien? Nee niet over nagedacht, maar dat vult zich waarschijnlijk zelf wel in.
En ja, Merijn zou ook teamleider worden.

@ Getron:Ja daar heb je gelijk in, zal worden aangepast!

Ik heb net Autodesk 3ds Max op mijn pc geïnstalleerd, maar ik vind het echt geen verbetering t.o.v. gmax BAT. Naar mijn idee ziet het er gewoon hetzelfde uit $%Grinno$%